El nostre planeta consta d'un nucli metàl.lic recobert per un mantell de roques denses i per una escorça de roques lleugeres. No obstant, tot això no ho podríem saber sense estudis que ho demostrin, ja que els humans no podem entrar personalment a l'interior de la Terra. Gràcies ha investigacions com la de les densitats o la de les ones sísimiques (que explicarè posteriorment) podem obtenir dades sobre l'interior de la Terra.
-En relació amb l'estructura de la Terra, es poden diferenciar tres capes concèntriques: escorça, mantell i nucli.
-L'escorça terrestre: pot variar de 30 a 40 km en els continents, i uns 10 km sota els oceans. Es troba composta en la seva part superior per granit, i en la inferior per basalts i gabros.
Entre l'escorça i el mantell hi ha una capa de discontinuitat anomenada discontinuitat de Mohorovicic.
-El mantell: El gruixut del mantell varia entre 2800 i 2900 km, i suposa un 83% del volum terrestre. És la zona on s'originen les forces internes de la Terra i també el responsable del moviment de deriva dels continents, de l'expansió oceànica i dels terratrèmols. Un canvi molt brusc en la densitat, la qual passa de 5,5 a 10 g/cm³, senyala la separació entre el mantell i el nucli.
-Nucli: el nucli terrestre està format entre el 80% i el 90% per ferro i el 10% per níquel i altres elements, i té una part externa fosa. Tot i això, les últimes dades indiquen que el nucli intern també està parcialment fos. Dos capes es diferencien en el nucli, una anomenada "nucli extern", la qual la seva profonditat serà d'uns 2100 km, i l'altre, que ocupa el centre de la Terra, el nucli intern, que posseeix un radi de 1250 km.
____________________________________________________________________________
-Mètodes indirectes d'estudi:
-Els científics han estudiat l'interior de la Terra, però hi ha zones on no han pogut arribar. Podríem dir que als científics els hi quedarien per estudiar 6370 km de roca fins al centre del planeta, però encara que aquest és un viatge impossible de fer hi ha dues maneres indirectes de saber més de l'interior terrestre:
-Densitat de la Terra:Si calculem la denistat mitjana de la Terra obtenim un valor més gran que la densitat del granit,
P = m / V = g/cm³
Per tant, comparant les densitats, és fàcil deduir que a l'interior de la Terra han d'existir altres materials més densos que a la superfície. D'aquesta manera deduïm que el planeta no és homogeni: al seu interior hi ha materials més densos que el granit.
-Viatge a l'interior de la Terra. Les ones sísmiques: Les ones sísmiques originades pels terratrèmols travessen l'interior del planeta. Recollint dades de velocitat d'ones sísmiques s'ha pogut observar que les ones deixen de transmetre's a 2900 km; això indica que s'han trobat amb una capa fluida: el nucli extern.
_____________________________________________________________________________
-Model dinàmic de l'estructura de la Terra:
L' expansió del fons oceànic, la distribució de terretrèmols i volcans, i el descubriment de la convecció en el mantell, van donar lloc a la Teoria de Tectònica de Plaques.
Per explicar el moviment de las plaques es va fer necessari construir un model dinàmic de l'interior de la Terra, complementari al model geoquímic, que expliqui els importants moviments que tenian lloc en l'interior terrestre.
-Model estàtic de l'interior de la Terra:
El model estàtic o geoquímic dona a entendre que l'interior de la Terra es com una gran estructura rocosa distribuida en capes concèntriques (escorça, mantell i nucli) separades per discontinuitats, que són zones de separació entre caspes que presenten diferent composició mineralògica o estat físic diferent.
-Comparació entre el model estàtic i el dinàmic.
__________________________________________________________________________El model estàtic o geoquímic dona a entendre que l'interior de la Terra es com una gran estructura rocosa distribuida en capes concèntriques (escorça, mantell i nucli) separades per discontinuitats, que són zones de separació entre caspes que presenten diferent composició mineralògica o estat físic diferent.
-Comparació entre el model estàtic i el dinàmic.
-Feta aquesta introducció i explicació sobre l'interior de la Terra i tot allò que l'envolta, pasarem a l'explicació d'un nou artefacte que ens ajudaria a conèixer més informació sobre l'interior de la Terra. Dic ''ens ajudaria'' ja que encara no está del tot construit sinó que constantment l'estan reformant per tal de fer-lo cada vegada més precís.
-Aquest artefacte, que podria donar-nos més informació sobre l'interior de la Terra en un futur proper s'anomena Chikyu. Chikyu, és un vaixell creat pels japonesos. La finalitat d'aquest fenòmen, a banda de conèixer l'interior de la Terra, és també millorar la capcitat de predicció de sismes. Cal dir que el significat original de ''Chikyu'' és ''planeta terra'' en japonès.
Aquest vaixell està preparat amb una tecnologia similar a la de l'indústria petrolífera, que excava per sota de la superfície del mar fins arribar als 11.000 metres. Des d'allà, diversos sistemes i mecanismes especialment disenyats controlaran les plaques tectòniques de la zona, així, es podrien preveure els terratrèmols.
Chikyu pesa 57000 tonelades i penetra quatre kilòmetres en l'aigua i excava 7000 metres més en el fons marí, fins arribar al mantell terrestre, situat a sota de l'escorça terrestre. El matell terrestre representa el 80% del total de la massa del nostre planeta. Això vol dir que Chikyu triplica la profunditat explorada fins ara per l'home, cosa que, fins ara, només s'havien assolit els dos kilòmetres del fons oceànic.
La distància des de la superfície al centre de la Terra és de 6400 kilòmetres aproximadament, així que encara queda molt per a que puguem arribar fins a ell. No obstant, Chikyu, de 210 metres de longitud, està més preparat que qualsevol dels seus predecessor per adintrar-se en els secrets que oculta el nostre planeta sota la seva superfície.
Aquesta nau, també pot obtenir més informació sobre fets ja passats, com el sisme submarí que va colpejar les costes de Sumatre, al desembre de 2004.
-De quines instal.lacions i sistemes està dotat aquest vaixell?
-Chikyu conté unes canonades d'extracció amb un gran diàmetre que el conecten amb el pou que està al fons de l'oceà. Les canonades d'extracció són similars a les utilitzades per la indústria petrolífera al mar.L'embarcació va protegida per un escut de 380 tones mètriques que serveixen per evitar erupcions inesperades de gas, petroli o uns altres fluits que puguin fer-la malbé.
A Chikyu caben 150 persones, que poden entrar i sortir del vaixell en helicòpter gràcies a un heliport instal·lat a la nau. A més a més, Chikyu compta amb un laboratori a les seves instal·lacions, en el que s'estudien els sediments que s'extreuen de les excavacions.
El "Chikyu" és una nau de 210 metres de llarg, 38 d'amplada i 16 de profunditat. Compte amb una torre de prospeccions de 121 metres d'altura, dos grues elèctriques de 70 metres d'altura i amb capacitat per a descarregar 1.250 tones cada una.
El vaixell és un centre d'investigació de 57.500 tones capaç d'analitzar, en els seus quatre laboratoris, tota l'estructura biològica y geològica del nostre planeta, traçar patrons climàtics i seguir el rastre evolutiu de la nostra espècie. Un projecte amb el que aquest país buscarà prevenir l'horrible i esperat terretrèmol de vuit graus en l'escala de Richter que arrasaria Tokio i els voltants i que, segons els especialistes, la Naturalesa “programa” cada 110 anys aproximadament.
-Quins objectius i funcions s'espera d'aquest artefacte?
-Amb aquest vaixell, s'espera trobar a l'interior de la Terra pistes sobre l'evolució del nostre planeta, sobre com ha sigut el seu passat a gran escala temporal, cosa que permetrà predir millor el futur. També podran aprèixer dades de com es va desenvolupar la vida biològia de la Terra.
Oficialment, "Chikyu" va nèixer a gener de 2002. Va passar la seva primera prova en mar obert el 22 d'abril del 2003, per finalment ser lliurat a juliol de 2005. Des d'aquest moment, a més de realitzar activitats "socials" atracant en tots els ports nipons per donar-li a conèixer al públic aquesta empresa que sembla sorgida d'un llibre de Jules Verne, el "Chikyu" va realitzar,a l'agost de 2005, la primera d'una sèrie de proves de perforació submarina en què passarà els propers dos anys.
La missió del "Chikyu", que val 500 milions de dòlars, és prevenir terratrèmols, buscar la història geològica del planeta i formes de vida bàsiques. En septembre de 2007, "Chikyu" va començar a perforar un forat de 91,5 cm. de diàmetre i set quilòmetres de profunditat en el llit marí de la depressió de Nakai, situada a 600 quilòmetres al sud-est de Tòquio, en ple Oceà Pacífic.
-Com treballa ''Chikyu''?
-Chikyu conté unes canonades d'extracció amb un gran diàmetre que el conecten amb el pou que està al fons de l'oceà. Les canonades d'extracció són similars a les utilitzades per la indústria petrolífera al mar.L'embarcació va protegida per un escut de 380 tones mètriques que serveixen per evitar erupcions inesperades de gas, petroli o uns altres fluits que puguin fer-la malbé.
A Chikyu caben 150 persones, que poden entrar i sortir del vaixell en helicòpter gràcies a un heliport instal·lat a la nau. A més a més, Chikyu compta amb un laboratori a les seves instal·lacions, en el que s'estudien els sediments que s'extreuen de les excavacions.
El "Chikyu" és una nau de 210 metres de llarg, 38 d'amplada i 16 de profunditat. Compte amb una torre de prospeccions de 121 metres d'altura, dos grues elèctriques de 70 metres d'altura i amb capacitat per a descarregar 1.250 tones cada una.
El vaixell és un centre d'investigació de 57.500 tones capaç d'analitzar, en els seus quatre laboratoris, tota l'estructura biològica y geològica del nostre planeta, traçar patrons climàtics i seguir el rastre evolutiu de la nostra espècie. Un projecte amb el que aquest país buscarà prevenir l'horrible i esperat terretrèmol de vuit graus en l'escala de Richter que arrasaria Tokio i els voltants i que, segons els especialistes, la Naturalesa “programa” cada 110 anys aproximadament.
-Quins objectius i funcions s'espera d'aquest artefacte?
-Amb aquest vaixell, s'espera trobar a l'interior de la Terra pistes sobre l'evolució del nostre planeta, sobre com ha sigut el seu passat a gran escala temporal, cosa que permetrà predir millor el futur. També podran aprèixer dades de com es va desenvolupar la vida biològia de la Terra.
Oficialment, "Chikyu" va nèixer a gener de 2002. Va passar la seva primera prova en mar obert el 22 d'abril del 2003, per finalment ser lliurat a juliol de 2005. Des d'aquest moment, a més de realitzar activitats "socials" atracant en tots els ports nipons per donar-li a conèixer al públic aquesta empresa que sembla sorgida d'un llibre de Jules Verne, el "Chikyu" va realitzar,a l'agost de 2005, la primera d'una sèrie de proves de perforació submarina en què passarà els propers dos anys.
La missió del "Chikyu", que val 500 milions de dòlars, és prevenir terratrèmols, buscar la història geològica del planeta i formes de vida bàsiques. En septembre de 2007, "Chikyu" va començar a perforar un forat de 91,5 cm. de diàmetre i set quilòmetres de profunditat en el llit marí de la depressió de Nakai, situada a 600 quilòmetres al sud-est de Tòquio, en ple Oceà Pacífic.
-Com treballa ''Chikyu''?
-En aquesta imatge hi podem observar el Chikyu a l'oceà, on es pot distingir perfectament l'heliport, el qual ja havíem parlat abans.
-Aquest video està en anglès però amb les imatges i amb la informació que et donem es pot relacionar rapidament. Creiem que és bastant interessant.
Sergio Prieto Estévez.
Jose Antonio González Ruiz.
Jose Antonio González Ruiz.
-L'embarcació amb un helicòpter apunt d'aterrar.
-Cada vegada que un tub penetra en el llit marí, pel seu interior s'introdueix un altre que s'encarrega de "tallar" una secció cilíndrica i compacta del llit marí, sediment que després és portat intacte fins a la superfície, i que serà el que els científics analitzaran. Després de ser evacuada la mostra geològica, per l'interior del tub es fica un altre més prim que injecta ciment d'assecatge instantani, per així formar les parets de concret que evitaran esllavissades de terreny.
Les excavacions van començar a finals de 2007, a prop de les costes del sud-oest de l'arxipièlag japonés, a l'oceà Pacífic. El sondeig inicial va ser de tres kilòmetres i mig, en un fons marí situat a 2500 metres sota la superfície marina. Els experts esperen assolir el mantell al 2012, si tot surt segons les seves previsions.
En el seu camí cap al mantell terrestre, el "Chikyu" pot topar-se amb dipòsits de gas, petroli o altres fluids que poden danyar-lo, motiu pel qual els constructors han protegit el seu casc amb 380 tones d'acer.
-Qui comanda aquest projecte i quines entitats hi col.laboren?
-El vaixell està sota el control directe del Centre d'Exploració en les Profunditats de la Terra (CDEX), que depèn de l'Agència Japonesa de Ciències Marines i Tecnologia (Jamstec), entitat que juntament amb els Estats Units comanden el Programa ECORD d'exploració oceànica, en el qual participen Xina i 12 països europeus.
Recolzat pel govern japonés, aquest projecte s'inscriu en un programa internacional d'exploració oceànica dirigit per Japó i Estats Units, en el que participen Xina i 12 estats europeus en el marc del Programa ECORD (European Consortium for Ocean Research Drilling) que vol dir, Consorci europeu per a Investigació Oceànica de perforació.
La informació és com si fos d'un article d'un diari.Faltaria adjuntar informació dels diferents models actuals d'estructura de l'interior de la Terra.Les exploracions d'aquest vaixell aportaran informació addicional i potser canvis en els actuals models.
ResponEliminaAnna Ferrer (puntuació: 0.75)
Ara, està molt millor.
ResponEliminaMolt interessant és el vídeo que heu adjuntat.
Anna Ferrer (1,5 p)